Sayın Üyemiz,
lgi: TOBB’nin 24.03.2023 tarih E-34221550-250-3513 sayılı yazısı.
İran üzerinden Orta Asya’ya giden taşımacılarımızın İran’ın Türkmenistan sınırındaki Lotf Abad Gümrüğü’nde yaşamakta olduğu uzun bekleme süreleri sorununa ilişkin olarak, Meşhed Başkonsolosumuz ile İranlı gümrük yetkilileri arasında 13 Mart 2023 tarihinde bir toplantı gerçekleştirildiği bildirilmiştir.
Anılan toplantıda İran tarafının aşağıdaki açıklamalarda bulunduğu belirtilmektedir:
1. Sorunu çözüme kavuşturabilmek adına, mesai saatleri Türkmenistan ile karşılıklı olarak artırılmıştır. TIRlar, internet üzerinden yapılan kayıt sırasına göre çıkış yapabilmektedir. Bozulabilir ürünler ile tehlikeli madde taşıyan TIRlara öncelik verilmektedir.
2. 20 Mart 2023 tarihinde Türkmenistan sınır makamlarıyla bir toplantı yapılacaktır. Toplantı’da Türkmen tarafına “sınır faaliyet saatlerini 24 saate çıkarma, günlük giriş-çıkış yapan araç sayısını artırma ve koronavirüs salgını döneminde başlatılan sınırda dorse değiştirme uygulamasının kaldırılması” önerisinde bulunulacaktır. (İran tarafı, günlük araç giriş-çıkışlarında Lotf Abad Gümrüğü’nün 250’den fazla kapasiteye sahip olduğunu vurgulayarak, dorse değiştirme uygulamasının kaldırılmasına yardımcı olmaları amacıyla Türk firmalarından TIRların nihai varış noktalarını Lotf Abad olarak kaydetmemeleri ricasında da bulunmuştur.)
3. Akaryakıtla ilgili yaşanan sorunlarda henüz bir gelişme olmamıştır. Bu aşamada deneme amaçlı olarak, İran vatandaşı olmayan bazı şoförlere akaryakıt alımı için kart düzenlenmiştir.
Aynı yazıda ayrıca toplantının ardından gümrük bölgesindeki TIR parkını ziyaret eden Başkonsolosumuzun, İran tarafının açıklamaları ve kendi gözlemleri çerçevesinde aşağıdaki değerlendirmelerde bulunduğu bildirilmiştir:
– İran’ın Türkmenistan’a açılan bir diğer sınır kapısı olan Serahs’ta TIRların işlemleri aynı gün içerisinde yapılabildiğinden, taşımacılarımız Lotf Abad yerine sözkonusu sınır kapısından daha çok yararlanabilirler.
– TIR şoförlerimizin gümrük kapısında uzun süre sağlıksız koşullarda beklemelerinin esas nedeni iyi ve adilane bir şekilde yönetilmeyen araç takip sistemidir.
– İran’ın Türkmenistan sınırında çalışma saatlerinin 24 saate çıkarılması önerisi, en azından kısa vadede gerçekleşmeyebilir. Mevcut şartlarda anılan sınır kapısındaki yoğunluk bir süre daha devam edebilir ve zaman zaman yine nüksedebilir.
Duyurulur