Sayın Üyemiz,
Sıfır Atık Yönetmeliği’nde yer alan “Bina ve Yerleşkeler İçin Uygulama Takvimi” kapsamında Organize Sanayi Bölgelerinin (OSB) ve içerisinde bulunan işletmelerin 31 Aralık 2020 tarihinde alınan Sıfır Atık Belgesi süreci kapsamındaki tüm iş ve işlemler ister OSB Müdürlüğü tarafından isterse de OSB Müdürlüğü koordinasyonunda yapılsın, kurulmuş olan Sıfır Atık Yönetim Sürecinde OSB Müdürlüklerince aşağıdaki çalışmaların yürütülmesi gerekmektedir:
- OSB sınırları içerisinde Sıfır Atık Yönetim Sisteminin kurulması, uygulanması ve izlenmesine yönelik Sıfır Atık Yönetim planlanması,
- OSB Müdürlüğünün Sıfır Atık ekibinin ( sıfır atık sorumlusu/birimi ) belirlenmesi,
- Çalışanlara yönelik Sıfır Atık Yönetim eğitiminin verilmesi.
Diğer yandan Sıfır Atık Yönetimi kapsamında tüm işler ve işlemler OSB Müdürlüğü tarafından yerine getirilmesi durumunda yukarıda yer alanlara ilaveten;
- Sıfır Atık ekibi tarafından tüm OSB yerleşkesini (tüm işletmeler de dahil) kapsayacak şekilde yapılan ihtiyaç analizi doğrultusunda en az ikili toplama şekilde gerekli ekipmanların kurulmuş ve geçici atık depolama alanının teşkil edilmiş olması,
- OSB Müdürlüğü tarafından SABS’ye kayıt olunması, kurum türünün “Organize Sanayi Bölgesi” seçilmesi, OSB yerleşkesi içerisindeki tüm verileri de dahil olmak üzere) Sıfıt Atık Bilgi Sistemi (SABS) ne girişlerinin yapılması,
- OSB Müdürlüğü tarafından SABS’den belgelendirme başvurusu yapılması gerekmektedir. Bu durumda tüm veriler OSB Müdürlüğü tarafından girildiği için OSB deki işletmelerin SABS’ne münferiden kayıt olmasına gerek bulunmamaktadır. Ancak OSB içerisindeki işletmelerin Yönetmeliğin 16. Maddesine istinaden münferiden “Sıfır Atık Belgesi” almak istemeleri halinde, SABS’a kendilerini kayıt etmeleri, işletmelerinin faaliyetlerini (atık verisi, yerleştirilen ekipman, eğitim, kompost, geçici depolama alanı) OSB Müdürlüğünün Sıfır Atık Yönetim Planına uygun olmak kaydıyla SABS üzerinden bildirilmeleri gerekmektedir.
OSB sınırları içerisindeki Sıfır Atık kapsamında tüm iş ve işlemler OSB Müdürlüğü koordinasyonunda yapılması durumunda ise;
- OSB Müdürlüğü tarafından;
- İdari bina, sosyal ve ortak alanlar için yapılan ihtiyaç analizi doğrultusunda en az ikili toplama yapacak şekilde gerekli ekipmanların temin edilmiş ve geçici atık depolama alanının teşkil edilmiş olması,
- İdari bina, sosyal ve ortak alanlardaki çalışanlara Sıfır Atık eğitiminin verilmesi,
- SABS’ne kayıt olunması, kurum türü olarak “Organize Sanayi Bölgesi”nin seçilmesi,
- İdari bina, sosyal ve ortak alanlara ait verilerin SABS ne girişinin yapılması,
- OSB bünyesindeki tüm işletmelerin aşağıda belirtilen işlemleri yerine getirmesini koordine ettikten sonra SABS’nden belgelendirme başvurusunda bulunması gerekmektedir.
- OSB sınırları içerisindeki işletmeler tarafından;
- İşletme içinde sistemin kurulması için ekibin (Sıfır Atık sorumlusu/birimi) belirlenmiş, işletme için yapılan ihtiyaç analizi doğrultusunda en az iki toplama yapacak şekilde gerekli ekipmanların temin edilmiş ve geçici atık depolama alanının teşkil edilmiş olması,
- İşletme çalışanlarına Sıfır Atık eğitiminin verilmesi veya OSB Müdürlüğü tarafından düzenlenen Sıfır Atık eğitimlerine dahil olunması,
- İşletme SABS ne kayıt olması, kayıt sırasında kurum türü olarak Yönetmeliğinde yer alan “Bina ve Yerleşkeler İçin Uygulama Takvimi”nde yer alan kurum türüne göre seçim yapılması, Eğer Yönetmelikte olan kurum türü içerisinde yer almıyorsa kurum türünün “Diğer” olarak seçmesi, işletmeler tarafından OSB kurum türünün seçilmemesi,
- İşletmeye ait verilen SABS ne (işletmelerin atık verisi, yerleştirilen ekipman, eğitim, kompost, geçici depolama alanı) girilmesi gerekmektedir.
OSB Müdürlüğü tarafından kendisi ve işletmelerin yukarıda belirtilen hususların yerine getirilmesi sonrasında tüm yerleşkeyi kapsayacak şekilde Sıfır Atık Belgesine başvuru yapılması gerekmektedir. Bununla birlikte OSB içerisindeki işletmeler talep etmeleri halinde münferiden “Sıfır Atık Belgesi” alabilirler.
Diğer taraftan, Sıfır Atık Bilgi Sistemi’nde OSB Müdürlüğü kaydı altında OSB içerisinde yer alan işletmelerin listelenebilmesi için yazılım geliştirme çalışmaları devam etmekte olup çalışmalar tamamlanınca ilgili OSB Müdürlüklerine bilgi verilecektir. Ancak söz konusu güncellemenin yapılması öncesinde işletmelerin SABS’ye kayıt yaptırmış olması gerekmektedir.
Bilgilerinize sunulur.